الخميس 28 مارس 2024 الموافق 18 رمضان 1445
رئيس التحرير
شيماء جلال
عاجل
مدارس

السيسي: «بيتقالي ركز على التعليم وسيب القطاعات.. الكلام ده مش في مصر»

السيسي
السيسي

قال الرئيس عبد الفتاح السيسي، "الناس بتسأل فين التعليم، لا إحنا مش سايبين حاجة لا تعليم عام ولا تعليم جامعي إحنا شغالين في كل حاجة، وإنتم بتسألوني أقولكم أخبار تحديد النسل إيه، المفروض أطالبكم زي ما بتطالبوني، والتعليم في مصر كان له اهتمام كبير".
وتابع "السيسي" خلال كلمته على هامش افتتاح عددا من المشروعات في بورسعيد: "كل لما أجي في حاجة بيتقالي ركز على التعليم وسيب القطاعات، ده كلام يمكن يكون في حتت تانية لكن في مصر لا"، مؤكدًا على أنه لا بد من تضافر كل جهود الدولة في كل القطاعات.
وأضاف السيسي، أنه تم إشراك القطاع الخاص، خلال السنوات الأخيرة في المشروعات التي تقوم بها الدولة المصرية، بقوله: "هناك شركات كتيرة كبرت من شغلنا على مدار 7 سنين".
وأكد، على أنه تم إشراك القطاع الخاص، خلال السنوات الأخيرة في المشروعات التي تقوم بها الدولة المصرية، بقوله: "هناك شركات كتيرة كبرت من شغلنا على مدار 7 سنين".
واستكمل: "مع كل الجهد الجبار اللي بيتبذل مش عارفين نوصلكم حجم الإنجاز اللي تم، النمو السكاني هي اللي مش مديانا الفرصة في إظهار حجم التحسن".
حيث يفتتح الرئيس عبد الفتاح السيسي، الآن مشروع الفيروز للاستزراع السمكي بشرق التفريعة في محافظة بورسعيد"، وعددًا من المشروعات التنموية الآخرى وذلك وفق ما صرح السفير بسام راضى، المتحدث الرسمي لرئاسة الجمهورية.