رئيس التحرير
شيماء جلال
Advertisements

«يوم الشهيد».. مدارس النيل تحتفل بالمناسبة الوطنية

الجمعة 11/مارس/2022 - 01:19 م
كشكول
شيماء منصور
طباعة
Advertisements
احتفلت مدارس النيل بيوم الشهيد والذي كان باللمس الموافق ٩ مارس.

وقالت مدارس النيل في بيان عبر صفحتها مع نشر صور الاحتفال:" يوم الشهيد في مدارس النيل المصرية فرع اكتوبر وتكريم أسرة الشهيد البطل احمد اشرف البلكي وأسرة الشهيد البطل وليد محمد عبد الصمد شكرا لكل من ساهم في احياء ذكرى شهدائنا الابطال".


وكان قد شهد الرئيس عبدالفتاح السيسي، اليوم الأربعاء، الندوة التثقيفية الـ35 للقوات المسلحة، حيث تحتفل في الـ9 من مارس من كل عام بـ"يوم الشهيد"، والذي يوافق ذكرى استشهاده.

وتعددت رسائل الرئيس عبد الفتاح السيسي خلال احتفالية يوم الشهيد، وترصد الدستور أبرزها في سياق السطور التالية:

فى رسالته الأولى طالب الرئيس عبد الفتاح السيسي، بالتركيز على عرض حياة ضباط الجيش والشرطة، قائلا: "انهاردة لو الشئون المعنوية سواء في الجيش أو الشرطة جابت القصص الحقيقية لكل شهيد هتجدوا كنز من الوفاء والإنسانية اللى ممكن يقدم للناس ويقولهم شوفوا دى بيوت مصرية عادية خالص.. متوسطة أو أقل من المتوسطة.. يعنى مفيش غير أنفسهم يقدموها.. أكثر حاجة يقدموها".

وفى رسالته الثانية تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي، عن حياة الضباط واستعدادهم للشهادة، قائلآ: "الكلام اللى قاله نور ضمن العرض المسرحى.. كل ضباط الجيش والشرطة بيقولوه.. صف الضباط والجنود.. هما عايشين حالة محتملة للشهادة.. عايشين فكرة الشهادة.. بيقول الكلام مقبل غير مدبر.. والسلاح في ايدى.. وأموت وسلاحى في إيدي.. بيقولوا الكلام ده".

كما تحدث الرئيس عبد الفتاح السيسي فى رسالته الثالثة عن أهالى الشهداء، قائلآ: "فراق الابن أو الزوج أو الأب صعب.. بشكر اللى قدموا العرض الدرامى عن تضحية الشهداء.. الكلام ده قولتله قبل كده.. يا مصريين.. اللقطة دى أو الفقرة دى.. ده ثمن كبير اوى اندفع علشان كلنا نعيش.. فأقل تمن ندفعه أننا نحافظ اللى هما ضحوا من أجله.. شبابنا زينة شباب مصر من كل حتة.. من جيش وشرطة وقضاء.. حتى المواطنين العاديين".
Advertisements

الكلمات المفتاحية

ads
Advertisements